Nieuws

03 september 2024

Succesvol Project Omgaan met Elkaar op Elckerlyc basisschool in Heiloo

De scholen zijn weer begonnen! Dat betekent ook dat ik deze week vanuit YosoY weer begin met de buitenschoolse groeps- en individuele begeleidingen waar de meeste mensen mij en YosoY van kennen. Minder bekend is dat ik vanuit YosoY ook preventieve en curatieve interventies uitvoer op basisscholen in groepen waar de dynamiek verbetert kan worden en de leerlingen kunnen leren om op een meer assertieve manier met elkaar om te gaan rekening houdend met de grens van een ander.

Met de start van het schooljaar zijn ook meteen de Gouden Weken aangebroken waarin de groepsleerkracht aan de slag gaat om met de leerlingen een fijn pedagogisch klimaat in de groep te creëren. Ondanks alle inspanningen van de leerkrachten kan het gebeuren dat een groep toch niet ‘lekker gaat draaien’. Kinderen lachen elkaar uit als ze iets verkeerd doen, er wordt veel ruzie gemaakt of gesnauwd naar elkaar, een of meerdere kinderen worden gepest of buitengesloten, kinderen denken grappig te zijn met hun gedrag, maar anderen vinden het niet fijn en durven hier niets van te zeggen…..etc.

Speelt dergelijk gedrag in de groep en krijgt de leerkracht hier onvoldoende vat op? Dan kan een Sta Sterk training aan een subgroep uit de klas of een Project Omgaan met Elkaar in veilige subgroepen aan de hele klas uitkomst bieden.

Eind vorig schooljaar mocht ik op Elckerlyc basisschool voor Freinetonderwijs in Heiloo aan de slag met een van de groepen in de bovenbouw. Met als doel om via het Project Omgaan met Elkaar de leerlingen meer inzicht te geven in wat hun gedrag voor invloed heeft op een ander en hoe je op een meer weerbare manier rekening houdend met de ander, met elkaar kunt omgaan. Daarbij kregen de leerlingen niet alleen sociaal weerbare vaardigheden geleerd als je eigen mening geven, feedback geven en ontvangen en omgaan met buitensluiten, maar werkten ze ook aan het versterken van het zelfvertrouwen en de mentale weerbaarheid door o.a. aan de slag te gaan met complimenten aan jezelf en positief denken.

Niet alleen de leerlingen kregen in twee subgroepen 8 lessen, maar ook de ouders en de leerkracht werden betrokken om het project tot een succes te maken. Bij de start van het project kregen alle ouders op een informatieavond uitleg over het project maar vooral ook handvatten hoe hun kind vanuit de thuissituatie te ondersteunen bij het toepassen van het geleerde. Ouders kregen ook wekelijks een update na de les en de leerlingen gingen niet alleen op school, maar ook thuis met wat huiswerkopdrachten aan de slag.

Ook de betrokken leerkracht keek elke week mee met de lessen en ging tussen de lessen door in de klas ook aan de slag met diverse werkvormen. Maar nog belangrijker: de leerkracht koppelde praktijksituaties aan de theorie door met de leerlingen te kijken naar wat er was voorgevallen en wat ze daarover hadden geleerd. De transfer van theorie naar praktijk is zo ontzettend waardevol om te komen tot ander gedrag.

Zowel de ouders, de leerkracht als de leerlingen zelf merkten verandering in de groep na 8 weken hard werken aan het omgaan met elkaar. Uit de evaluatie bleek dat de leerlingen vinden dat de groepsdynamiek erg is verbeterd. Zo gaven bijna alle leerlingen aan het weer gezellig te vinden in de klas en ook dat er aanzienlijk minder wordt gepest. Daarnaast bleek dat een aantal kinderen een enorme persoonlijke groei heeft doorgemaakt.
Ook de leerkracht was erg tevreden: “In de klas bemerk ik duidelijk een positieve verandering in de groepsdynamiek. Kinderen hebben baat bij de metafoor van de kleuren voor verschillend gedrag (groen, rood, oranje) die ze hebben geleerd en kunnen ook benoemen wanneer het niet goed gaat en welk gedrag ze dan hebben laten zien/horen. We hebben veel goede gesprekken gehad over hoe we met elkaar omgaan en hoe het evt. beter kan. Natuurlijk is het een proces waarbij fouten gemaakt worden en ook gemaakt mogen worden. Ik heb deze lessen als een cadeautje ervaren voor mezelf en de groep.’

Dankzij de inzet van de leerlingen, hun ouders en de gedreven leerkracht is het een succesvol Project Omgaan met Elkaar geworden op Elckerlyc. Bij de start van dit schooljaar pakt de nieuwe leerkracht het geleerde meteen weer met de leerlingen op. Het meekijken met een van de lessen vorig schooljaar, een uitgebreide overdracht en door YosoY verstrekt lesmateriaal bieden een mooie basis om deze groep leerlingen ook dit schooljaar weer verder te laten groeien in het goed omgaan met elkaar.









Ik ben trots op de groei die de leerlingen al met elkaar hebben doorgemaakt.

Dank aan Elckerlyc voor het vertrouwen en de fijne samenwerking.

Helen Wildeboer
YosoY Training Coaching & Advies

Foto's van een van 2 werkvormen tijdens het Project Omgaan met Elkaar op Elckerlyc te Heiloo



» volledig nieuws