Nieuws

17 maart 2024

De brugklas komt eraan!

De uitslag van de doorstroomtoets is binnen en volgende week moeten alle leerlingen van groep 8 hun keuze echt definitief maken door zich in te schrijven bij de middelbare school van hun keuze. Nog even en de brugklas komt eraan! Voor groep 8 leerlingen die bij deze toch wel grote overstap graag een steun in de rug gebruiken om zo sterker in hun schoenen te staan op het gebied van zelfvertrouwen, weerbaarheid en positief denken, organiseer ik ook dit jaar weer de Stevige Stap groepstraining.

» lees meer

23 februari 2024

Help ik moet naar de middelbare school

De meeste open dagen zijn achter de rug en het is nu aan de groep 8 leerlingen om hun keuze te gaan maken op welke middelbare school zij zich volgend jaar zien rond lopen. Niet elk kind verheugt zich op deze overstap. Sommigen willen nog graag op hun vertrouwde basisschool blijven bij hun klasgenoten bij wie ze al jaren in de klas zitten. Anderen zien op tegen het vele huiswerk, het reizen of zijn bang geen nieuwe vrienden te kunnen maken. Ook sommige ouders maken zich zorgen of hun kind wel voldoende zelfvertrouwen heeft om zich weerbaar op te stellen in een omgeving met veelal oudere kinderen en veel minder controle en begeleiding door de leerkracht. De Stevige Stap groepstraining in kleine groepen van maximaal 6 deelnemers ondersteunt groep 8 leerlingen in hun overstap naar de brugklas.

» lees meer

05 februari 2024

IEP, CITO, huiswerk, presentatie: wat als je bang bent om het fout te doen?

Vanaf dat we geboren worden begint het proces van leren: leren kruipen, lopen, praten, zindelijk worden, fietsen, zwemmen en ga zo maar door. Jezelf ontwikkelen gaat vanaf het begin letterlijk en later figuurlijk door te vallen en op te staan. Ook al lijkt dit een heel logisch en natuurlijk proces, er zijn veel kinderen die hier erg veel moeite mee hebben. Ze willen dingen meteen goed doen of kunnen en geen fouten maken. Ze ontwikkelen de angst om fouten te maken of voor een negatieve beoordeling door anderen.

» lees meer

22 januari 2024

Juf Jantien helpt haar leerling door haar betrokkenheid bij de Sta Sterk training

Al bij het intakegesprek wijs ik ouders erop dat zij een belangrijke rol kunnen vervullen om de Sta Sterk training die hun kind gaat volgen tot een succes te maken: Samen aan de slag met de huiswerkopdrachten, praten over gevoelens en gedachten, weten wat het kind leert en daardoor samen situaties kunnen evalueren en reflecteren op eigen gedrag, het kind attent maken op waar het de theorie nu had kunnen toepassen in de praktijk. Het kind is echter ook een groot deel van de week op school. Daar kan de leerkracht een belangrijke rol vervullen als het gaat om de begeleiding van de leerling om het geleerde in de praktijk te brengen.

Ouders kiezen zelf al dan niet op advies van de leerkracht voor deelname van hun kind aan de buitenschoolse Sta Sterk training. Aan deze training zijn 2 informatieavonden gekoppeld voor ouders, maar ook voor leerkrachten die op initiatief van ouders uitgenodigd mogen worden. Het doel van de avonden is om ouders en leerkrachten de handvatten te geven hun kind of leerling zo te ondersteunen dat ze het geleerde steeds meer in de praktijk gaan herkennen en toepassen.

Waarom ook de leerkracht betrekken? Niet dat ik denk dat leerkrachten in hun vrije avonduren niets te doen hebben, maar wel omdat ik een grote meerwaarde zie in betrokkenheid van de leerkracht bij de training die het kind volgt. Ook vorig jaar weer was het fijn te merken dat er leerkrachten zijn die dit belang ook zien en hiervoor tijd willen vrij maken.

» lees meer