Nieuws

22 januari 2024

Juf Jantien helpt haar leerling door haar betrokkenheid bij de Sta Sterk training

Al bij het intakegesprek wijs ik ouders erop dat zij een belangrijke rol kunnen vervullen om de Sta Sterk training die hun kind gaat volgen tot een succes te maken: Samen aan de slag met de huiswerkopdrachten, praten over gevoelens en gedachten, weten wat het kind leert en daardoor samen situaties kunnen evalueren en reflecteren op eigen gedrag, het kind attent maken op waar het de theorie nu had kunnen toepassen in de praktijk. Het kind is echter ook een groot deel van de week op school. Daar kan de leerkracht een belangrijke rol vervullen als het gaat om de begeleiding van de leerling om het geleerde in de praktijk te brengen.

Ouders kiezen zelf al dan niet op advies van de leerkracht voor deelname van hun kind aan de buitenschoolse Sta Sterk training. Aan deze training zijn 2 informatieavonden gekoppeld voor ouders, maar ook voor leerkrachten die op initiatief van ouders uitgenodigd mogen worden. Het doel van de avonden is om ouders en leerkrachten de handvatten te geven hun kind of leerling zo te ondersteunen dat ze het geleerde steeds meer in de praktijk gaan herkennen en toepassen.

Waarom ook de leerkracht betrekken?
Niet dat ik denk dat leerkrachten in hun vrije avonduren niets te doen hebben, maar wel omdat ik een grote meerwaarde zie in betrokkenheid van de leerkracht bij de training die het kind volgt. Ook vorig jaar weer was het fijn te merken dat er leerkrachten zijn die dit belang ook zien en hiervoor tijd willen vrij maken.

Jantien Niekus was vorig jaar een van deze leerkrachten. Jantien is leerkracht op OBS Nicolaas Beets te Alkmaar. Haar leerling Sanne (gefingeerde naam) nam vorig jaar deel aan de Sta Sterk training. Sanne heeft een pittig karakter. Ze was geregeld betrokken bij conflicten. Kwam hier zelf niet uit en ging dan huilen en het slachtoffer ‘spelen’. Ze was enorm onzeker, erg bang om fouten te maken en had vaak bevestiging nodig. Als zij gewezen werd op een fout, dan reageerde ze regelmatig met “Dat weet ik wel.” “Ik deed het expres fout.” Door deze onzekerheid verdraaide ze de waarheid. Als ze een 9 had opgeschreven en het antwoord moest 8 zijn, dan bleef ze bij hoog en laag beweren dat er echt een 8 stond in plaats van een 9.

Ik vroeg Jantien na het bijwonen van de 2 informatieavonden en de afsluiting van de Sta Sterk training van haar leerling naar haar ervaringen.

Wat vind je van de buitenschoolse Sta Sterk training?
“De sta sterk training is een heel duidelijke, visuele training voor de kinderen. Gevoelens worden uitgebeeld, visueel gemaakt door er kleuren en/of benamingen aan te geven. Tijdens de trainingsweken deelde Sanne met mij wat ze had geleerd wanneer zich een situatie voor deed. Ze vertelde dit dan ook aan de andere kinderen in de groep.”

Hoe vind jij het om als leerkracht van een deelnemer betrokken te zijn bij de training? Welke meerwaarde zie je hierin in jouw rol als leerkracht en voor het leerproces van de deelnemer?
“Voor de betrokkenheid als leerkracht bij deze training vind ik het eigenlijk een must om de 2 informatieavonden te volgen. Ik merk echt dat Sanne hierdoor ook opener naar mij toe is, omdat ik met haar mee kan praten in dezelfde taal, met dezelfde termen. Het helpt enorm om met haar in dezelfde termen te kunnen praten wanneer ze vast zit of er net een conflict is geweest. Hoe heb je het aangepakt? Hoe had je het ook kunnen doen? Wat doe je daarna? Ook merk ik dat het een band geeft dat je beiden jouw als juf hebt gehad. Ze weet dat ik je ken en dat helpt echt.”

Hoe heb je de informatieavonden ervaren?
“Ik vond het erg duidelijk en ook fijn dat het vlot gaat. Ik vond het als leerkracht ook fijn om tussen de ouders te zitten. Zo blijf je betrokken van meerdere kanten. Het geeft een duidelijk visueel beeld erbij. Zo krijg je ook een beter beeld van de lessen.
Met ouders heb ik een heel fijne en open band. We hebben met elkaar dezelfde hulpvraag. Dit scheelt enorm. Ook door mijn deelnemen aan de informatieavonden samen met moeder ‘’sta je letterlijk samen sterk’’."

Wat merk je nu vlak na het afronden van de training in de klas?
"Sanne heeft mooie stappen gezet. 
Je ziet nu nog wel geregeld de worsteling tussen de theorie en de praktijk. Wanneer moet ik wat toepassen. Sanne zoekt veel contact met mij hierover en wil er dan over praten. Dat is fijn want zo kunnen we het leerproces in de praktijk verder voortzetten."

De ouders van Sanne gaven na de training in hun evaluatie het volgende aan:
“Sanne heeft op meerdere vlakken vooruitgang geboekt. Het voornaamste wat zij geleerd heeft is dat fouten maken mag en dat sorry zeggen eigenlijk heel stoer is. Hierdoor vertelt ze nu vaker wat haar aandeel is geweest in een situatie. We kunnen er nu meer op vertrouwen dat wat ze zegt waar is of in ieder geval een kern van waarheid heeft. Dat was voor de training echt niet zo.

Het vastzetten in emotie hebben zowel wij als de juffen op school niet meer gezien. Ze neemt vaker een ‘time out’ door even naar haar kamer te gaan als ze in het rood zit. Als ze terug komt zegt ze letterlijk “ik ben weer oranje”.
Dat ieder mens fouten maakt. Vooral dit is een eye opener voor haar geweest. Er komen steeds meer dingen naar boven waarover ze nu eerlijk wil zijn. Hierbij moet je denken aan situaties die afgespeeld hebben met vriendjes of vriendinnetjes of haar broertje. Thuis is ze ‘lichter’ geworden. Beter aanspreekbaar zonder meteen te roepen dat wij haar toch niet geloven of we boos zijn als we met haar in gesprek gaan. Op school gaat het ook beter. Ze is er nog niet maar dat kunnen we ook niet verwachten na 10 weken training. We vonden de Sta Sterk training een zeer effectieve en doeltreffende training. Onze dochter heeft er veel aan gehad. Je krijgt ook als ouders handvatten om je kind te begeleiden door deze training en erna. De map met informatie en de informatiebijeenkomsten maakt het heel duidelijk.”

Kortom een kind volgt een training niet alleen. Zowel ouders als leerkrachten kunnen als supporter een mooie rol vervullen om het leerproces van het kind te ondersteunen en tot een succes te maken.

Woensdag 31 januari starten er weer nieuwe Sta Sterk groepen in Heiloo waarin niet alleen de deelnemers maar ook de ouders en leerkrachten weer worden meegenomen in de wereld van het versterken van de weerbaarheid en het zelfvertrouwen.

Stockfoto leerkracht en leerlingen



» volledig nieuws